ΔΕΗΣΙΣ – Ανάλυση – Περίληψη (Κ.Π. Καβάφης)
Δέησις
Κ.Π. Καβάφης
Μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο «Δέησις» από το διαδραστικό σχολικό βιβλίο εδώ.
Ενότητες – πλαγιότιτλοι
1η ενότητα: στ. 1 («Η θάλασσα στα βάθη της πήρ’ έναν ναύτη.—»)
Πλαγιότιτλος: Ο πνιγμός του ναύτη
2η ενότητα: στ. 2-5 («H μάνα του […] στήνει τ’ αυτί.»)
Πλαγιότιτλος: Η ικεσία της μάνας στην Παναγία
3η ενότητα: στ. 6-8 («Aλλά ενώ προσεύχεται […] ο υιός που περιμένει.»)
Πλαγιότιτλος: Η θλίψη της Παναγίας
Περιληπτική απόδοση κειμένου
Ένας ναύτης πνίγεται στη θάλασσα. Η μητέρα του, αγνοώντας το συμβάν, πηγαίνει να δεηθεί στην Παναγία για να επιστρέψει σύντομα το παιδί της. Ανάβει μία μεγάλη λαμπάδα και προσεύχεται για τη σωτηρία του. Η εικόνα της Παναγίας ακούει τα λόγια της μάνας με θλίψη, καθώς γνωρίζει πως ο γιος της έχει ήδη χαθεί.
Αφηγητής – γλώσσα και ύφος
Ο αφηγητής μιλάει σε γ΄ πρόσωπο («πηαίνει κι ανάφτει», «στήνει τ’ αυτί», «προσεύχεται και δέεται» κ.λπ.) κάνοντας ηρωίδα του έργου του τη μάνα. Ο ίδιος δεν συμμετέχει στα ποιητικά γεγονότα (τριτοπρόσωπος, ετεροδιηγητικός, παντογνώστης αφηγητής).
Η γλώσσα του κειμένου έχει μία ιδιοτυπία που συναντάται συχνά στα ποιήματα του Καβάφη. Είναι κατά βάση δημοτική («ανήξερη», «να ’ν’ καλοί καιροί», «στήνει τ’ αυτί» κ.ά.), διανθίζεται όμως με ιδιωματισμούς του αλεξανδρινού ιδιώματος («πηαίνει κι ανάφτει», «ξεύροντας») και τύπους της καθαρεύουσας («δέησις», «υψηλό», «η εικών», «ο υιός» κ.ά.).
Το ύφος είναι λιτό, σοβαρό, υπαινικτικό. Χαρακτηρίζεται από απλότητα, συντομία και σαφήνεια. Ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το δράμα της μητέρας δημιουργεί μία πένθιμη ατμόσφαιρα, ωστόσο η αφήγηση γίνεται σε τόνους χαμηλούς, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου: Βοήθημα με Λύσεις/Απαντήσεις
Η παραπάνω ανάλυση του κειμένου Δέησις αποτελεί μέρος του βοηθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου. Το βοήθημα περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες και πλαγιότιτλους, την περίληψη του κειμένου, σχόλια για τον αφηγητή, τη γλώσσα και το ύφος καθώς και τις λύσεις-απαντήσεις στις ερωτήσεις και τη διαθεματική εργασία.
Κατηγορία: ΑΡΘΡΑ