Η επανάσταση του 1821 μέσα από τα μάτια της ζωγραφικής

Η επανάσταση του 1821 μέσα από τα μάτια της ζωγραφικής

γράφει ο Ευάγγελος Γκουντρουμπής,

Η ελληνική επανάσταση του 1821 αποτελεί ένα σημαντικό σημείο στην ιστορία του ελληνικού κράτους, η επέτειός της εορτάζεται κατά το τρέχον έτος. Η τέχνη αποτελεί, όσο και αν φαίνεται περίεργο κάποιες φορές, ένα σημαντικό ιστορικό τεκμήριο. Ενδιαφέρουσα θα αποτελούσε η προσέγγιση της τέχνης, όπως αυτή εντυπώθηκε σε κείμενα και σε έργα εκείνης της εποχής, τόσο στον ελλαδικό όσο και στον ευρωπαϊκό χώρο.

Η περίοδος εκείνη χαρακτηριζόταν από έργα που έφεραν συγκεκριμένη ταυτότητα καθορισμένη από τα όσα λάμβαναν χώρα σε κοινωνικό, πολιτικό και θρησκευτικό επίπεδο.  Η μεταβυζαντινή και λαϊκή τέχνη κατείχαν σημαντική θέση στον ελλαδικό χώρο, χωρίς βέβαια να ισχύει κάτι τέτοιο για τα Επτάνησα, τα οποία αποτελούσαν εξαίρεση σε αυτή τη συνθήκη. Η θρησκευτική ζωγραφική αποτελεί ένα από τα καίρια σημεία της τέχνης, η οποία συνεχίζεται μέσω των φορητών και χάρτινων εικόνων, όπως συνέβαινε την προηγούμενη περίοδο.  Οι τελευταίες αφορούν ποικίλες απεικονίσεις, όπως είναι για παράδειγμα τα μοναστήρια, οι άγιοι ή άλλες σκηνές με θρησκευτικό περιεχόμενο. Αντίθετα, στα Επτάνησα δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη λιθογλυπτική, για την οποία υπάρχει μακραίωνη παράδοση. Παράλληλα σε αυτές τις περιοχές χρησιμοποιείται και η γλυπτική σε ξύλο. Αξιοσημείωτο αποτελεί το γεγονός ότι τα θέματα που χρησιμοποιούνται για καθεμία από τις δύο τεχνικές διαφέρουν. Τα θέματα της μεν πρώτης τεχνικής έχουν έντονες επιρροές από την Ανατολή και τη Δύση, ενώ της δεύτερης αφορμίζονται  από την αρχαία Ελλάδα.

Στον αντίποδα αυτών των τεχνικών και των θεμάτων βρίσκεται η τέχνη που υφίσταται κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης. Τα θεματικά μοτίβα προσαρμόζονται στην Ελληνική Επανάσταση, ενώ η τέχνη της εποχής αυτής αποτελεί ιστορικό τεκμήριο, εφόσον οι αναπαραστάσεις οι ίδιες ενέχουν το ρόλο της εικονογραφικής μαρτυρίας. Οι ζωγράφοι της εποχής ανέλαβαν δράση, ώστε να δημιουργήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ένα νέο «είδος» ζωγραφικής, της ιστορικής ζωγραφικής. Η ιστορική ζωγραφική θα αποτελούσε σημαντικό αρωγό για την αποτύπωση ιστορικών γεγονότων, όπως είναι αυτά που οδήγησαν στη συγκρότηση του κράτους.

Τα εικαστικά έργα που φιλοτεχνήθηκαν έως και το 1840 λογίζονται και ως ιστορικά τεκμήρια, λόγω του σύνθετου της «ταυτότητάς» τους. Αφενός μεν αποτέλεσαν εικαστικά έργα, τα οποία οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από τα σύγχρονα σε εκείνους ιστορικά γεγονότα. Αφετέρου δε τα έργα αυτά αποτελούν μία ιστορική μαρτυρία, καθώς διακρίνονται από βιωματικά στοιχεία, τα οποία βέβαια σχετίζονται άμεσα με τα ιστορικά γεγονότα. Παρατηρείται στα έργα της εποχής ο συνδυασμός της εικόνας με κάποιο κείμενο, το οποίο προσέδιδε στο έργο έναν ισχυρό επικοινωνιακό χαρακτήρα με αντίκτυπο τόσο στον ελλαδικό όσο και στον ευρωπαϊκό χώρο. Άλλα στοιχεία που παρατίθενται ευδιακρίτως από τα έργα αφορούν στο ισχύων θεσμικό και ιστορικό καθεστώς της εποχής.

Οι καλλιτέχνες κατέθεταν στα έργα τους την προσωπική τους άποψη σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα. Η απεικόνιση των μαχών προσέδιδε αξία στους νικητές των μαχών, καθώς μέσα από τα εικαστικά έργα αναδεικνύονταν τα προτερήματά τους, σε αντίθεση με τους ηττημένους της μάχης. Οι ήρωες παρουσιάζονται είτε ως έφιπποι είτε ως πεζοί με λίγα διακριτά στοιχεία, που στηρίχτηκαν σε αφηγήσεις και αναμνήσεις ορισμένων στρατηγών. Τα εικαστικά έργα σε πολλές περιπτώσεις ήταν μνημειακών διαστάσεων, το ύφος τους ήταν τελετουργικό, όπως καθίσταται και στο στυλ του ακαδημαϊκού ρομαντισμού. Σημαντικό αποτελεί το γεγονός ότι όσοι συμμετείχαν στην επανάσταση ήταν και εκείνοι οι οποίοι ασχολήθηκαν με την αποτύπωση των γεγονότων και των προσώπων που συμμετείχαν μέσω της εικαστικής τέχνης. Τέτοια άτομα είναι ο Μακρυγιάννης, ο Krazeisen, ο Hess, ο Ιατρίδης και άλλοι.

epanastasi-1821-2

Ο Λουδοβίκος Α’ (πατέρας του Όθωνα) ήταν γνωστός στη Ευρώπη για τη αγάπη του προς τη Ελλάδα και για την ελληνική τέχνη. Η διάδοση του κλασικισμού στο Μόναχο και στην Αθήνα οφείλεται στον Λουδοβίκο Α’. Ο τελευταίος ανέλαβε πρωτοβουλία και απέστειλε τον αξιωματικό του βαυαρικού στρατού Karl Krazeisen, για να πολεμήσει για την ανεξαρτησία της Ελλάδας. Ο Krazeisen ανέλαβε να σχεδιάσει μεταξύ του 1826 και 1827 τα πορτραίτα φυσιογνωμιών, που είχαν σημαίνουσα θέση στην ίδια την επανάσταση, αλλά και στην τότε κοινωνία. Σχεδίασε τα πορτρέτα αγωνιστών, προεστών, λογίων και φιλελλήνων χρησιμοποιώντας μολύβι και χαρτί, σε μικρές διαστάσεις. Επίσης, επιδόθηκε στο σχεδιασμό πολεμικών σκηνών, τοπίων και τοπικών φορεσιών – ενδυμασιών. Τα πρότυπα σχέδια φυλάσσονται στη εθνική πινακοθήκη. Αργότερα αυτά τα σχέδια λιθογραφίθηκαν στη Γερμανία, ενώ εκδόθηκαν και σε λεύκωμα υπό τον τίτλο «Προσωπογραφίες των διασημότερων Ελλήνων και Φιλελλήνων μαζί με μερικές απόψεις και ενδυμασίες. Σχεδιασμένες εκ του φυσικού και δημοσιευμένες από τον Karl Krazeisen». Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η μεγέθυνση των αρχικών σχεδίων των πορτρέτων των αγωνιστών εκπέμπουν ένα διαφορετικό ήθος από αυτό που ίσχυε στην πραγματικότητα. Αυτό συμβαίνει λόγω της απόδοσης των μορφών τους, δηλαδή η στάση τους είναι μεν ηρωική επίσημη δε, η αρματωσιά και η στολή των αγωνιστών αποδίδονται με ιδιαίτερη λεπτομέρεια, η οποία μαρτυρά κάποτε και το ηρωικό της δράσης των ηρώων.

Αργότερα ο λοχαγός Ευγένιος Πεϋτιέ, μέλος της επίσημης γαλλικής αποστολής για το 1829, επιχείρησε να αποτυπώσει σε σχέδια και υδατογραφίες στρατιωτικά θέματα, όπως και τα πρόσωπα της Επανάστασης. Τα δικά του έργα φαίνεται να αποτελούν σημαντικές πρωτότυπες μαρτυρίες. Ο Πεϋτιέ, ως επιστήμων και παρατηρητής, απέδωσε τις μορφές και τις καταστάσεις με τρόπο τέτοιο που προσιδίαζαν στην πραγματικότητα. Ο Πεϋτιέ ήταν εκείνος ο «καλλιτέχνης» στον οποίο σήμερα οφείλεται η αποτύπωση έντονα εκφραστικών φιγούρων του Ελληνικού Αγώνα, όπως είναι για παράδειγμα του Κανάρη, του Κολοκοτρώνη, του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και του Ιμπραήμ.

Σε αυτό το σημείο πλέον και μετά την παρουσίαση της δουλειάς του Ευγένιου Πευτιε και του C. Kranzeisen μπορεί να παρατηρηθεί ότι τα εικαστικά έργα που σώζονται από εκείνη την εποχή δεν ανταποκρίνονται πάντοτε εξ’ ολοκλήρου στην ιστορική πραγματικότητα. Η μεταφορά των πρωτότυπων εικαστικών έργων σε άλλη μορφή (λιθογραφία και λευκώματα), αποτελεί την κύρια αιτία για την παραμόρφωση των λεπτομερειών των πρωτότυπων έργων. Το ζήτημα μπορεί να επιλυθεί μόνο με την συμβολή εξειδικευμένων λιθογράφων. Σε κάθε περίπτωση η ακριβής μεταφορά των έργων δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Όπως αναφέρει και ο Πρεβελάκης «οι λιθογραφίες του Μονάχου έχουν ψιμυωσει τα αρχικά σχέδια». Παράλληλα οι προσωπογραφίες απέκτησαν ένα «ηρωικό» χαρακτήρα με τις λιθογραφίες και τις γραφιστικές υπερβολές. Έτσι, συμπεραίνεται ότι τα σχέδια απομακρύνονται από τον τρυφερό αισθησιασμό του ρομαντικού σχεδίου.

Αργότερα ο Αθανάσιος Ιατρίδης, σχεδίασε τα έργα του με προοπτική, όπως και οι δυτικοί. Ο Ιατρίδης εφάρμοσε τις γνώσεις του για την απόδοση των ανατομικών λεπτομερειών στα έργα του, έχοντας παράλληλα τον απόλυτο έλεγχο στην απόδοση του χώρου. Με το έργο του, και συγκεκριμένα με τις τέσσερις σωζόμενες μελανογραφίες, οι οποίες φιλοξενούνται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, αναφέρεται στον επώνυμο ήρωα. Σε αυτές τις μελανογραφίες ο πρωταγωνιστής είναι ο Μάρκος Μπότσαρης, ο οποίος αποτελεί μία από τις περισσότερο γνωστές μορφές του Ελληνικού Αγώνα. Αυτό ενδεχομένως να οφείλεται στον ηρωικό και πρόωρο θάνατό του, ο οποίος περιβάλλεται από μία ρομαντική αίγλη, η οποία ενισχύθηκε από την σχετική ελληνική και ξένη βιβλιογραφία, όπως και από τα ευρωπαϊκά ζωγραφικά και χαρακτικά έργα.

Ο Ιατρίδης πραγματεύεται στο έργο του τα διάφορα θέματα με ρεαλισμό, χρησιμοποιεί λαϊκό ύφος, αν και διαθέτει και κάποια χαρακτηριστικά της ευρωπαϊκής και θρησκευτικής ζωγραφικής. Δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο νοηματικό περιεχόμενο και δη στο συλλογικό αίσθημα που κυριαρχεί εκείνη την περίοδο και αποδίδεται μέσω της σκηνών, στις οποίες συμμετέχουν και οι σύντροφοι του Μάρκου Μπότσαρη ως συμπρωταγωνιστές, επιφορτίζοντας συγκινησιακά τη σκηνή. Οι σκηνές από το έργο του Αθανάσιου Ιατρίδη συνδυάζει το αφηγηματικό στοιχείο με το διδακτικό τόνο, και φαίνεται να προοριζόταν για λιθογραφική παραγωγή, ώστε να είναι προσβάσιμο από το ευρύ ευρωπαϊκό κοινό.

Ο αγιογράφος και αγωνιστής Παναγιώτης Ζωγράφος επιχείρησε την εικονογραφία του Αγώνα, η οποία αποτυπώνεται ως «καρπός σκέψης και στοχασμού του στρατηγού Μακρυγιάννη». Ο Ζωγράφος από το 1836 έως και το 1839 με τη βοήθεια των δύο υιών του ξεκίνησε και ολοκλήρωσε το έργο του. το έργο του χαρακτηρίστηκε ως «πολιτική πράξη», καθόσον είναι επιφορτισμένο με πολιτικά, ιδεολογικά και κοινωνικά νοήματα, τα οποία πρωτοστατούσαν εκείνη την περίοδο. Ο Μακρυγιάννης φαίνεται να θέλει διακαώς να κοινωνήσει μέσω της τέχνης τα όσα συμβαίνουν και να τα αφήσει ως παρακαταθήκη, εφόσον είναι πεπεισμένος ότι εκείνος μόνο μπορεί να καταθέσει τη δική του εκδοχή, η οποία είναι και μόνο σωστή. Ο Μακρυγιάννης μέσω της παρουσίασης της δικής του εκδοχής θεωρούσε ότι θα μπορούσε να διαδώσει την αξιοσύνη των αγωνιστών και την προσφορά τους στην Πατρίδα, αλλά και να κοινωνήσει το ρόλο τους στην απελευθέρωση της Ελλάδας.

Σημαντικό στοιχείο για τον Μακρυγιάννη αποτελεί το γεγονός της προώθησης του αφηγηματικού χαρακτήρα της γλώσσας, που ενισχύεται από εικόνες οι οποίες είναι ικανές να «εξιστορήσουν» τα γεγονότα, όπως ακριβώς συνέβησαν και οδήγησαν στην απελευθέρωση. Η σύνθεση των εικόνων με τον Μακρυγιάννη και τα απομνημονεύματα δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για τη μελέτη τους, προκαλώντας το ενδιαφέρον πολλών συγγραφέων, ιστορικών όπως και τεχνοκριτικών. Ο «ζωγράφος του Μακρυγιάννη» είναι για τη ελληνική ιστοριογραφία του 19ου αιώνα ότι και ο Θεόφιλος για τον 20ο αιώνα. Επίσης, στόχος του ήταν το έργο να φτάσει στους ευρωπαίους, για τους οποίους είχαν προβλεφθεί υδατογραφήματα τεσσάρων σειρών, τα οποία προοριζόταν για τον Όθωνα, την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Ρωσία. Στο έργο του Δημήτριου Ζωγράφου κυριαρχούν εκφραστικοί τρόποι και τύποι προερχόμενοι από την Ανατολή, τη Δύση, τη βυζαντινή, τη λόγια τέχνη, τη λαϊκή τέχνη, ενώ στο έργο του παρατηρούνται και κάποια ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά.

Η ζωγραφική τέχνη σε ορισμένες περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης φαίνεται να αποτελεί ένα σημείο «επικοινωνίας» και διαχείρισης των σχέσεων μεταξύ του ελληνικού και άλλων λαών. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η αποτύπωση του Αγώνα σε έναν εικονογραφικό κύκλο από τον Peter von Hess. O Hess πριν την άφιξη του στη Ελλάδα είχε εγκατασταθεί στο Μόναχο, εκεί του ζητήθηκε από τον Λουδοβίκο Α’ να εικονογραφήσει τη στοά του κήπου του Μονάχου με σκηνές από τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων. Ήδη είχε αρχίσει να εξοικειώνεται με ελληνικά θέματα, αν και σημαντικό ρόλο για τις καλλιτεχνικές τους συνθέσεις ενείχαν οι δημοσιογραφικές ανταποκρίσεις από την Ελλάδα. Ο Hess αποτύπωσε σκηνές του Αγώνα μέσα από 39 σκηνές και με προσχέδια για τοιχογραφίες. Ο καλλιτέχνης φαίνεται να καθιερώνεται ως ζωγράφος αποτύπωσης πολεμικών συρράξεων. Η αποτύπωση των σκηνών φέρει αρκετά στοιχεία της ρομαντικής ζωγραφικής, που εκείνη την περίοδο κυριαρχεί στη Γερμανία. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι ο ζωγράφος προτιμά τις παραστατικές σκηνές, επιμένει στην αποτύπωση των όσων διαδραματίζονται πράγμα το οποίο συνεργεί και στην εκφραστική αμεσότητα των έργων του.

Η τέχνη του Hess μπορεί να θεωρηθεί ως μια πιστή απόδοση των λεπτομερών, είχε μια τάση να παρουσιάζει τις μορφές με ένα ιδεαλιστικό τρόπο. Προσπαθούσε να αποδώσει την εσωτερική ευγένεια των προσώπων που παρουσιάζονταν στα εικαστικά του έργα. Δίνει ιδιαίτερη σημασία στη χρωματική απόδοση και όχι τόσο στη μορφή η οποία απεικονίζεται. Η σκηνοθεσία που επιλέγει μοιάζει σχεδόν κινηματογραφική, καθώς προσπαθεί με κάθε τρόπο να εικονίσει την κίνηση και δράση των ηρώων του. Επίσης, ακόμη και στις περιπτώσεις που Hess δεν κατάφερε να γνωρίσει από κοντά τους ήρωες του 1821, προσπάθησε να στηριχθεί στις περίγραφες του λαού, ώστε να καταφέρει να αποδώσει όσο πιο πιστά τις απεικονίσεις. Αν και σεβάστηκε στα έργα του τις λαϊκές διηγήσεις, τις συνδύασε με τις ρομαντικές πεποιθήσεις του σε σχέση με την τέχνη, οι οποίες τον χαρακτήριζαν.

Η τέχνη και δη η εικαστική τέχνη, μέσω της αποτύπωσης εικόνων, παραστατικών τμημάτων της πραγματικότητας, ή και όχι σε κάποιες περιπτώσεις, καλύπτει ανάγκες και σκοπιμότητες αντικειμενικές ή συγκυριακές. Η τέχνη αποτέλεσε ένα μέσο για την προβολή συμβολικών, ιδεολογικών, ηθικών και παιδευτικών ιδεών. Ο χρονικογράφος επηρεασμένος από τις παραμέτρους που ισχύουν στην εποχή, όπως είναι για παράδειγμα ο ρομαντισμός, η εξιδανίκευση, η τάση για συμβολική και υπερ-χρονική απόδοση των έργων, η επιδίωξη της επίτευξης σύνδεσης μεταξύ του σύγχρονου και διαχρονικού του έργου, στοχεύει στην επικοινωνιακή δυναμική των έργων του. Τα έργα αποτελούν μία «ζωντανή» μαρτυρία για την αφήγηση ιστορικών γεγονότων σε ένα πλαίσιο το οποίο οριοθετείτε από συγκεκριμένες πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αντιλήψεις.

Κατηγορία: ΑΡΘΡΑ

Tags: ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

https://onbet.red https://bsport.fit https://onbet88.ooo https://i9bet.biz https://hi88.ooo https://okvip.at https://f8bet.at https://fb88.cash https://vn88.cash https://shbet.at multicanais xoso xoso tin chelsea thông tin chuyển nhượng câu lạc bộ bóng đá arsenal bóng đá atalanta bundesliga cầu thủ haaland UEFA everton xoso futebol ao vivo futemax multicanais onbet bóng đá world cup bóng đá inter milan tin juventus benzema la liga clb leicester city MU man city messi lionel salah napoli neymar psg ronaldo serie a tottenham valencia AS ROMA Leverkusen ac milan mbappe napoli newcastle aston villa liverpool fa cup real madrid premier league Ajax bao bong da247 EPL barcelona bournemouth aff cup asean football bên lề sân cỏ báo bóng đá mới bóng đá cúp thế giới tin bóng đá Việt UEFA báo bóng đá việt nam Huyền thoại bóng đá giải ngoại hạng anh Seagame tap chi bong da the gioi tin bong da lu trận đấu hôm nay việt nam bóng đá tin nong bong da Bóng đá nữ thể thao 7m 24h bóng đá bóng đá hôm nay the thao ngoai hang anh tin nhanh bóng đá phòng thay đồ bóng đá bóng đá phủi kèo nhà cái onbet bóng đá lu 2 thông tin phòng thay đồ the thao vua app đánh lô đề dudoanxoso xổ số giải đặc biệt hôm nay xổ số kèo đẹp hôm nay ketquaxoso kq xs kqxsmn soi cầu ba miền soi cau thong ke sxkt hôm nay thế giới xổ số xổ số 24h xo.so xoso3mien xo so ba mien xoso dac biet xosodientoan xổ số dự đoán vé số chiều xổ xoso ket qua xosokienthiet xoso kq hôm nay xoso kt xổ số mega xổ số mới nhất hôm nay xoso truc tiep xoso Việt SX3MIEN xs dự đoán xs mien bac hom nay xs miên nam xsmientrung xsmn thu 7 con số may mắn hôm nay KQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanh dự đoán xổ số 3 miền dò vé số du doan xo so hom nay ket qua xo xo ket qua xo so.vn trúng thưởng xo so kq xoso trực tiếp ket qua xs kqxs 247 số miền nam s0x0 mienbac xosobamien hôm nay số đẹp hôm nay số đẹp trực tuyến nuôi số đẹp xo so hom qua xoso ketqua xstruc tiep hom nay xổ số kiến thiết trực tiếp xổ số kq hôm nay so xo kq trực tuyen kết quả xổ số miền bắc trực tiếp xo so miền nam xổ số miền nam trực tiếp trực tiếp xổ số hôm nay ket wa xs KQ XOSO xoso online xo so truc tiep hom nay xstt so mien bac trong ngày KQXS3M số so mien bac du doan xo so online du doan cau lo xổ số keno kqxs vn KQXOSO KQXS hôm nay trực tiếp kết quả xổ số ba miền cap lo dep nhat hom nay soi cầu chuẩn hôm nay so ket qua xo so Xem kết quả xổ số nhanh nhất SX3MIEN XSMB chủ nhật KQXSMN kết quả mở giải trực tuyến Giờ vàng chốt số Online Đánh Đề Con Gì dò số miền nam dò vé số hôm nay so mo so de bach thủ lô đẹp nhất hôm nay cầu đề hôm nay kết quả xổ số kiến thiết toàn quốc cau dep 88 xsmb rong bach kim ket qua xs 2023 dự đoán xổ số hàng ngày Bạch thủ đề miền Bắc Soi Cầu MB thần tài soi cau vip 247 soi cầu tốt soi cầu miễn phí soi cau mb vip xsmb hom nay xs vietlott xsmn hôm nay cầu lô đẹp thống kê lô kép xổ số miền Bắc quay thử xsmn xổ số thần tài Quay thử XSMT xổ số chiều nay xo so mien nam hom nay web đánh lô đề trực tuyến uy tín KQXS hôm nay xsmb ngày hôm nay XSMT chủ nhật xổ số Power 6/oc.org/" target="_blank">XS Minh Ngọc trực tiếp hôm nay XSMN 88 XSTD xs than tai xổ số UY TIN NHẤT xs vietlott 88 SOI CẦU SIÊU CHUẨN SoiCauViet lô đẹp hôm nay vip ket qua so xo hom nay kqxsmb 30 ngày dự đoán xổ số 3 miền Soi cầu 3 càng chuẩn xác bạch thủ lô nuoi lo chuan bắt lô chuẩn theo ngày kq xo-so lô 3 càng nuôi lô đề siêu vip cầu Lô Xiên XSMB đề về bao nhiêu Soi cầu x3 xổ số kiến thiết ngày hôm nay quay thử xsmt truc tiep kết quả sxmn trực tiếp miền bắc kết quả xổ số chấm vn bảng xs đặc biệt năm 2023 soi cau xsmb xổ số hà nội hôm nay sxmt xsmt hôm nay xs truc tiep mb ketqua xo so online kqxs online xo số hôm nay XS3M Tin xs hôm nay xsmn thu2 XSMN hom nay xổ số miền bắc trực tiếp hôm nay SO XO xsmb sxmn hôm nay 188betlink 188 xo so soi cầu vip 88 lô tô việt soi lô việt XS247 xs ba miền chốt lô đẹp nhất hôm nay chốt số xsmb CHƠI LÔ TÔ soi cau mn hom nay chốt lô chuẩn du doan sxmt dự đoán xổ số online rồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm nay thống kê lô gan miền bắc dàn đề lô Cầu Kèo Đặc Biệt chốt cầu may mắn kết quả xổ số miền bắc hôm Soi cầu vàng 777 thẻ bài online du doan mn 888 soi cầu miền nam vip soi cầu mt vip dàn de hôm nay 7 cao thủ chốt số soi cau mien phi 777 7 cao thủ chốt số nức tiếng 3 càng miền bắc rồng bạch kim 777 dàn de bất bại on news ddxsmn 188bet w88 w88 789bet tf88 sin88 suvip sunwin tf88 five88 12bet sv88 vn88 Top 10 nhà cái uy tín sky88 iwin lucky88 nhacaisin88 oxbet m88 vn88 w88 789bet iwin f8bet rio66 rio66 lucky88 oxbet vn88 188bet 789bet May-88 five88 one88 sin88 bk8 8xbet oxbet MU88 188BET SV88 RIO66 ONBET88 188bet M88 M88 SV88 Jun-68 Jun-88 one88 iwin v9bet w388 OXBET w388 w388 onbet onbet onbet onbet88 onbet88 onbet88 onbet88 onbet onbet onbet onbet qh88 mu88 Nhà cái uy tín pog79 vp777 vp777 vipbet vipbet uk88 uk88 typhu88 typhu88 tk88 tk88 sm66 sm66 me88 me88 8live 8live 8live sm66 me88 win79 8live sm66 me88 win79 pog79 pog79 vp777 vp777 uk88 uk88 tk88 tk88 luck8 luck8 kingbet86 kingbet86 k188 k188 hr99 hr99 123b 8xbetvn vipbet sv66 zbet taisunwin-vn typhu88 vn138 vwin vwin vi68 ee88 1xbet rio66 zbet vn138 i9betvip fi88club cf68 onbet88 ee88 typhu88 onbet onbetkhuyenmai 12bet-moblie 12betmoblie taimienphi247 vi68clup cf68clup vipbet i9bet qh88 onb123 onbef soi cầu nổ hũ bắn cá đá gà đá gà game bài casino soi cầu xóc đĩa game bài giải mã giấc mơ bầu cua slot game casino nổ hủ dàn đề Bắn cá casino dàn đề nổ hũ tài xỉu slot game casino bắn cá đá gà game bài thể thao game bài soi cầu kqss soi cầu cờ tướng bắn cá game bài xóc đĩa AG百家乐 AG百家乐 AG真人 AG真人 爱游戏 华体会 华体会 im体育 kok体育 开云体育 开云体育 开云体育 乐鱼体育 乐鱼体育 欧宝体育 ob体育 亚博体育 亚博体育 亚博体育 亚博体育 亚博体育 亚博体育 开云体育 开云体育 棋牌 棋牌 沙巴体育 买球平台 新葡京娱乐 开云体育 mu88 qh88 keonhacai ketquabongda lichthidau 7m.news kqbd tyso keobongda bongdalu 开云体育 开云体育 开云体育 乐鱼体育 乐鱼体育 乐鱼体育 亚新体育 亚新体育 亚新体育 爱游戏 爱游戏 爱游戏 华体会 华体会 华体会 IM体育 IM体育 沙巴体育 沙巴体育 PM体育 PM体育 AG尊龙 AG尊龙 AG尊龙 AG百家乐 AG百家乐 AG百家乐 AG真人 AG真人< AG真人< 皇冠体育 皇冠体育 PG电子 PG电子 万博体育 万博体育 KOK体育 KOK体育 欧宝体育 江南体育 江南体育 江南体育 半岛体育 半岛体育 半岛体育 凯发娱乐 凯发娱乐 杏彩体育 杏彩体育 杏彩体育 FB体育 PM真人 PM真人< 米乐娱乐 米乐娱乐 天博体育 天博体育 开元棋牌 开元棋牌 j9九游会 j9九游会 开云体育