ΟΛΑ ΤΑ ΠΗΡΕ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ – Ανάλυση – Περίληψη (Oδυσσέας Ελύτης)
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
Oδυσσέας Ελύτης
Μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο «Όλα τα πήρε το καλοκαίρι» της Oδυσσέας Ελύτης από το διαδραστικό σχολικό βιβλίο εδώ.
Ενότητες – πλαγιότιτλοι
Οι δύο στροφές του ποιήματος συνιστούν μία ενότητα με θέμα το τέλος μίας εφήμερης ερωτικής σχέσης που συνέπεσε με το τέλος του καλοκαιριού.
Περιληπτική απόδοση κειμένου
Ο ποιητής αναπολεί μία ερωτική εμπειρία του καλοκαιριού. Στη μνήμη του αποτυπώνονται τα άγρια μαλλιά και τα μαύρα μάτια της αγαπημένης του, τα ραντεβού, οι περίπατοι, τα μισόλογα και οι όρκοι τους στην παραλία. Όλα αυτά πλέον ανήκουν στο παρελθόν, καθώς το τέλος του καλοκαιριού σήμανε και το τέλος της σχέσης.
Αφηγητής – γλώσσα και ύφος
Ο αφηγητής ταυτίζεται με τον ποιητή. Είναι δραματοποιημένος, όπως φαίνεται από το α΄ πληθυντικό («το ραντεβού μας», «κι εμάς τους δύο»), και απευθύνεται σε β΄ ρηματικό πρόσωπο στην κοπέλα που είχε ερωτευτεί («τ’ άγριο μαλλί σου» κ.λπ.).
Η γλώσσα είναι απλή δημοτική, η έκφραση λιτή και ο λόγος του ζωντανός, καθώς υπάρχει ποικιλία εκφραστικών μέσων (εικόνες, μεταφορές, επαναλήψεις, αντίθεση). Κυριαρχούν τα ουσιαστικά («καλοκαίρι», «μαλλί», «τρικυμία», «ραντεβού» κ.λπ.), ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ρήμα «πήρε», το οποίο επαναλαμβάνεται πέντε φορές.
Το ύφος είναι λιτό, παραστατικό, λυρικό. Στο ποίημα αποτυπώνεται η ερωτική ατμόσφαιρα του καλοκαιριού. Αποδίδονται με ζωντάνια τα συναισθήματα του ποιητή και υπάρχει μία διάχυτη μελαγχολία που οφείλεται στο ότι αναφέρεται σε περασμένες, χαμένες στιγμές. Ο τόνος του είναι προσωπικός, εξομολογητικός.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου: Βοήθημα με Λύσεις/Απαντήσεις
Η παραπάνω ανάλυση του κειμένου Όλα τα πήρε το καλοκαίρι του Oδυσσέα Ελύτη αποτελεί μέρος του βοηθήματος στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου έκδοσης taexeiola. Το βοήθημα περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες και πλαγιότιτλους, την περίληψη των κειμένων, σχόλια για τον αφηγητή, τη γλώσσα και το ύφος καθώς επίσης τις λύσεις-απαντήσεις στις ερωτήσεις και τις διαθεματικές εργασίες του σχολικού βιβλίου.
Κατηγορία: ΑΡΘΡΑ