Μαθητές με Άγχος και Κατάθλιψη: Αντιμετώπιση μέσω της Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας (CBT)
Το άγχος και η κατάθλιψη αποτελούν πλέον συχνά προβλήματα μεταξύ των μαθητών, επηρεάζοντας τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις, τις κοινωνικές σχέσεις και τη συνολική ποιότητα ζωής. Η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) έχει αναδειχθεί ως μια αποτελεσματική παρέμβαση, αντιμετωπίζοντας με άμεσο τρόπο αυτές τις προκλήσεις ψυχικής υγείας στους εφήβους (Higa-McMillan et al., 2016).
Γράφει ο Κιοστεράκης Γιώργος MD, PhD
Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής (CBT & Θεραπεία Σχημάτων)
Πιστοποιημένος Θεραπευτής ISST & EABCT
https://www.psychiatros-athina.gr/
Η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CTB), μια μορφή ψυχοθεραπείας, στοχεύει δυσπροσαρμοστικά μοτίβα σκέψης και συμπεριφορές που συμβάλλουν στο άγχος και την κατάθλιψη https://www.psychiatros-athina.gr/provlimata/katathlipsi/. Η κεντρική υπόθεση της CBT είναι ότι οι σκέψεις επηρεάζουν τα συναισθήματα, τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν σε δυσλειτουργικές συμπεριφορές. Βοηθώντας τους μαθητές να αναγνωρίσουν, να αμφισβητήσουν και να αλλάξουν τα μοτίβα αρνητικών σκέψεων, η CBT μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη διάθεση και μειωμένο άγχος (Hofmann et al., 2012).
Αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητα της CBT για τη διαχείριση του άγχους και της κατάθλιψης σε μαθητές. Μία τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή από τους Clarke et al. (1995) απέδειξε ότι ένα πρόγραμμα CBT στο σχολείο μείωσε σημαντικά τα συμπτώματα κατάθλιψης σε μαθητές γυμνασίου. Επιπλέον, μια μετα-ανάλυση από τους Butler et al. (2006) βρήκε ότι η CBT είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για το άγχος των εφήβων και οδηγεί σε σημαντική μείωση των συμπτωμάτων άγχους.
Η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία μπορεί να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών, με τεχνικές όπως η ενσυνειδητότητα, η επίλυση προβλημάτων και η γνωστική αναδόμηση να είναι εξαιρετικά ωφέλιμες. Η γνωστική αναδόμηση, για παράδειγμα, βοηθά τους μαθητές να αμφισβητήσουν τις αρνητικές πεποιθήσεις για τον εαυτό τους και να αναπτύξουν μια πιο ισορροπημένη εικόνα εαυτού και θετική αυτοπεποίθηση (Beck, 2011). Ομοίως, οι πρακτικές ενσυνειδητότητας μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να παραμείνουν παρόντες στη στιγμή και να μειώσουν την ανησυχία για μελλοντικά γεγονότα, ένα κοινό ερέθισμα για άγχος (Kabat-Zinn, 2003).
Η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία μπορεί επίσης να διδάξει σε μαθητές γυμνασίου πρακτικές στρατηγικές αντιμετώπισης για τη διαχείριση ακαδημαϊκών και κοινωνικών στρεσογόνων παραγόντων, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την προώθηση της συνολικής λειτουργικότητας. Εξοπλίζοντας τους μαθητές με αυτές τις δεξιότητες, αυτοί μπορούν να χειριστούν τα συχνά δύσκολα χρόνια του γυμνασίου και του λυκείου με μεγαλύτερη ευκολία και αυτοπεποίθηση.
Συμπερασματικά, η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) αντιπροσωπεύει ένα ισχυρό εργαλείο για την αντιμετώπιση του άγχους και της κατάθλιψης μεταξύ των μαθητών. Η έμφαση που δίνει στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας, στη βελτίωση των προτύπων σκέψης και στην ανάπτυξη πρακτικών στρατηγικών αντιμετώπισης την καθιστά ιδανική προσέγγιση για αυτόν τον πληθυσμό. Ενώ απαιτείται περισσότερη έρευνα για τη βελτιστοποίηση της εφαρμογής της στο σχολικό περιβάλλον, η τρέχουσα βάση εμπειρικών δεδομένων υποστηρίζει ξεκάθαρα τη χρήση της για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών.
Βιβλιογραφία
Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. Guilford Press.
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: a review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17-31.
Clarke, G. N., Hawkins, W., Murphy, M., Sheeber, L. B., Lewinsohn, P. M., & Seeley, J. R. (1995). Targeted prevention of unipolar depressive disorder in an at-risk sample of high school adolescents: A randomized trial of a group cognitive intervention. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34(3), 312-321.
Higa-McMillan, C. K., Francis, S. E., Rith-Najarian, L., & Chorpita, B. F. (2016). Evidence base update: 50 years of research on treatment for child and adolescent anxiety. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(2), 91-113.
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427-440.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156.
Κατηγορία: ΑΡΘΡΑ